Kampus |
No. Telefon |
Alamat Emel |
Induk |
04-6534400 |
|
IPPT |
04-5622111 |
|
Kejuruteraan |
04-5995333 |
|
Kesihatan |
09-7671111 |
|
Kampus |
Hari Bekerja |
Waktu Operasi |
Waktu Rehat |
Induk/IPPT/ Kejuruteraan |
Isnin – Khamis |
8.10 pagi - 5.00 petang |
1.00 tengah hari - 2.00 petang |
Jumaat |
8.10 pagi - 5.00 petang |
12.15 tengah hari - 2.45 petang |
|
Kesihatan |
Ahad – Rabu |
8.30 pagi - 4.30 petang |
1.00 tengah hari - 2.00 petang |
Khamis | 8.30 pagi - 3.30 petang |
1.00 tengah hari - 2.00 petang |
- Sila kenalpasti No Pin yang dilampirkan bersama surat tawaran.
A. Staf
i. No Pin dibekalkan oleh Bahagian Sumber Manusia/Pusat Pengajian/Pejabat Pengurusan dan Kreativiti Penyelidikan (RCMO). Pecahan kategori staf adalah seperti jadual di bawah).
ii. Permohonan emel baru bagi Staf Sandaran masih menggunakan borang (sila rujuk Pusat Pengajian masing-masing).
B. Pelajar
i. No Pin dibekalkan menerusi laman web mengikut klasifikasi pelajar :
Pelajar Ijazah Pertama : layari https://pohon.usm.my
Pelajar Ijazah Tinggi : layari http://onlineips.usm.my/admission
ii. Permohonan emel baru bagi Pelajar Jangka Pendek dari Pusat Mobiliti dan Kolaborasi Antarabangsa (IMCC) dan Pusat Pengajian Bahasa, Literasi dan Terjemahan (SOLLAT) perlu merujuk terus ke pejabat-pejabat berkenaan.
2. Layari https://self.usm.my
3. Pilih Register New ID.
Status |
Pusat Pengajian/PTJ/ Bahagian |
No Telefon |
Pelajar Ijazah Pertama |
Unit Pengambilan Pelajar, Bahagian Pengurusan Akademik |
04-6533328 |
Pelajar Ijazah Tinggi |
Unit Pengambilan Pelajar, Institut Pengajian Siswazah |
04-6532946 |
Staf Bukan Akademik dan Staf Akademik di Pusat Tanggungjawab (selain Pusat Pengajian) |
Bahagian Sumber Manusia |
04-6579107 |
Staf Akademik di Pusat Pengajian |
Pusat Pengajian masing- masing |
|
Staf Projek |
Pejabat Pengurusan dan Kreativiti Penyelidikan (RCMO) |
04-6536558 / 04-6536557 |
- Pilih ‘Clear History & Cache’ dan ‘Cookies & Site Data’ pada web browser anda mengikut jenis web browser yang anda gunakan samada Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer atau Microsoft Edge.
- Restart web browser berkenaan dan login semula. Sila pastikan anda menaip ID emel dengan betul dan pastikan tiada spacing selepas @student.usm.my atau @usm.my.
Status Pelajar |
Portal e-Learning |
Pelajar Sepenuh Masa |
https://elearning.usm.my/ |
Pelajar Jarak Jauh |
https://elearnpppjj.usm.my/pppjj/ |
Jika masih menghadapi masalah yang sama, sila hubungi kaunter ServisDesk kampus masing- masing atau membuat aduan secara atas talian di portal https://sd.usm.my
USMSecure |
USMWireless |
Untuk kegunaan staf atau pelajar yang masih aktif. |
Untuk kegunaan pelawat atas jemputan USM, Pelajar Latihan Industri atau Pelajar Pertukaran Antara Universiti |
SISTEM RANGKAIAN
Aduan : Masalah Internet
Penyelesaian :
- Periksa kabel network
- OFF WIFI dan On semula WIFI
- Restart peranti
- Sekiranya masih bermasalah, buat aduan di sistem ServisDesk PPKT Kesihatan
KESELAMATAN ICT
Aduan : Masalah akaun emel disekat
Penyelesaian :
- Sediakan surat permohonan untuk aktifkan semula akaun e-mel yang disekat kepada Pengarah PPKT
- hantar ‘harcopy’ surat ke Pejabat Pentadbiran PPKT untuk diproses.
SISTEM TELEFON
Aduan : Masalah line @ tiada tone
Penyelesaian :
- Semak kabel
- Uji dengan set telefon yang berfungsi
- Sekiranya masih bermasalah, buat aduan di sistem ServisDesk PPKT Kesihatan
Tuan/ Puan perlu membuat permohonan melalui servisdesk di https://sd.usm.my.
- Pilih Kampus Kesihatan kemudian login menggunakan Single Sign
- Pilih Daftar Tiket -> Pertanyaan/Aduan -> PABX (Telefon)
- Lengkapkan borang permohonan dan Submit
- Borang perlu dicetak dan disahkan oleh Penyelia/ Ketua Jabatan sebelum dihantar kepada Pejabat AM PPKT Kampus Kesihatan untuk diproses.
PENDAFTARAN WEBEX UNTUK MENJADI HOST
Aduan : Keperluan menjadi host untuk mesyuarat atau even WEBEX
Penyelesaian:
- Tuan/ Puan perlu membuat permohonan melalui servisdesk di https://sd.usm.my.
- Pilih Kampus Kesihatan kemudian login menggunakan Single Sign
- Pilih Daftar Tiket -> Permohonan Perkhidmatan -> Peromohonan Akaun Webex
- Lengkapkan borang permohonan dan Submit
Borang perlu dicetak dan disahkan oleh Penyelia/ Ketua Jabatan sebelum dihantar kepada Pejabat AM PPKT Kampus Kesihatan untuk diproses.
FAQ PENDAFTARAN / LOGIN/ CAPAIAN SISTEM
Aduan : Saya merupakan pengguna baharu dan tidak pernah mempunyai akses kepada sistem hospital. Bagaimana untuk saya mendapat akses?
Penyelesaian:
- Tuan/ Puan perlu membuat permohonan melalui servisdesk di https://sd.usm.my.
- Pilih Kampus Kesihatan kemudian login menggunakan Single Sign
- Pilih Daftar Tiket -> Permohonan Perkhidmatan -> Pendaftaran Pengguna dan Submit.
- Borang perlu dicetak dan disahkan oleh Penyelia/ Ketua Jabatan sebelum dihantar kepada Pejabat AM PPKT Kampus Kesihatan untuk diproses.
Aduan : Saya merupakan pengguna berdaftar tetapi tidak dapat akses ke dalam sistem hospital. Bagaimana untuk saya dapatkan akses kembali?
Penyelesaian:
- Dapatkan maklumat pengadu, sistem dan lokasi
SERIAL NUMBER BAGI PERISIAN SPSS
Aduan : Bagaimana saya ingin mendapatkan serial number perisian SPPS
Penyelesaian :
- Boleh datang ke Kaunter Khidmat Pelanggan PPKT untuk urusan tersebut ATAU,
- Tuan/ Puan perlu membuat permohonan melalui servisdesk di https://sd.usm.my.
- Pilih Kampus Kesihatan kemudian login menggunakan Single Sign
- Pilih Daftar Tiket -> Permohonan Perkhidmatan -> Lain-lain. Lengkapkan borang dan Submit.
- Borang perlu dicetak dan disahkan oleh Penyelia/ Ketua Jabatan sebelum dihantar kepada Pejabat AM PPKT Kampus Kesihatan untuk diproses.
PINJAMAN LAPTOP SEMENTARA
Aduan : Bagaimana prosedur untuk pinjaman laptop sementara
Penyelesaian :
- Tuan/ Puan perlu membuat permohonan melalui servisdesk di https://sd.usm.my.
- Pilih Kampus Kesihatan kemudian login menggunakan Single Sign
- Pilih Daftar Tiket -> Permohonan Perkhidmatan -> Pinjaman Jangka Pendek Peralatan ICT. Lengkapkan borang dan Submit.
- Borang perlu dicetak dan disahkan oleh Penyelia/ Ketua Jabatan sebelum dihantar kepada Pejabat AM PPKT Kampus Kesihatan untuk diproses.
INSTALASI PERISIAN MICROSOFT 365 (LESEN USM)
Aduan : Bagaimana prosedur untuk mendapatkan perisian microsoft 365
Penyelesaian :
- Sila layari office.com kemudian login menggunakan Single Sign On.
- Pada penjuru atas sebelah kanan , klik pada butang “Install Office”